Dobrých aplikací, elektronických knih a podobných produktů pro pejskaře není nikdy dost, a tak mne potěšilo, když jsem objevila novinku: elektronickou publikaci Můj pes. Společnost Simopt, s. r. o. ji vytvořila pro zařízení iPad a tablety s platformou Android. V tomto článku se na ni blíže podíváme.

Specifikace požadavků

Aplikace je nativně v češtině, jinou jazykovou mutaci neobsahuje. K její funkci je třeba mít aktivní připojení k internetu. Udávaná velikost je 227 MB (na Google Play je uvedena velikost 7,5 MB, zřejmě chyba). U Apple zařízení vyžaduje verzi iOS 6.0 a vyšší, Android je třeba mít ve verzi nejméně 4.1. Prozatím není uvažováno i o verzi pro mobilní telefony, vzhledem k velikosti jejich displejů a charakteru a formátu informací.

Obsah

Po spuštění aplikace se zobrazí úvodní obrazovka s ovládacím panelem, rozděleným do tří částí – Informace o knize, Ovládání a funkce knihy a Obsah. V Informacích je krátký popis spolu s možností interakce s publikací. Ovládání a funkce jsou milým překvapením – pomocí názorných obrázků se rychle naučíte s knihou pracovat, je to opravdu jednoduché i pro člověka, který s technologiemi teprve začíná. Obsah zahrnuje seznam plemen psů, kterých je v momentální verzi 87, spolu s fotografiemi a ikonami medailonků a komentářů (o těch si povíme dále v článku). Součástí obsahu je bůhvíproč i úvod s již zmíněným třídílným rozdělením a kupodivu i odkaz na další tituly společnosti, který by logicky měl patřit spíše do části Informace o knize. K ovládacímu panelu mám připomínku – místo náhledu na jednotlivé části by stačilo použít jednoduché piktogramy s popisem, současné zobrazení je nepřehledné a části jakoby splývají v jeden velký panel. Tento není navíc umístěn po celé spodní délce obrazovky, což opticky mírně ruší. U jednotlivých plemen bychom také ocenili seznam chovatelských stanic v ČR.

Mohlo by vás zajímat:  Recenze: mobilní aplikace Po Stopě

Po kliknutí na zvolenou rasu se načte profil plemene, v jehož kartě jsou tři oddíly – Přehled, Medailonky a Komentáře.

Přehled obsahuje oficiální zařazení standardu, skupinu FCI, zkratku a ikony s informací o počtu poznámek a komentářů. Dále zde najdete fotogalerii, popis plemene, osobnost, velikost, délku života, historii, náročnost chovu a známé majitele. Tyto informace byly konzultovány se studenty Fakulty zoologie Karlovy univerzity. Obrázky ve fotogalerii se dají zvětšit na celou obrazovku, každý má svůj popis a kvalita i kompozice jsou výborné.

Vychytávkou je možnost přidat si v přehledu k označenému textu vlastní poznámku – barvu označení můžete volit na škále sedmi odstínů. V přehledu poznámek jsou pak zobrazeny v seznamu spolu s plemenem, ke kterému byly přidány – můžete je editovat či smazat, tutéž možnost máte i v samostatném přehledu. Nepříjemně nás však překvapil fakt, že z profilu plemene není možnost vrátit se o kategorii výše do obsahu publikace, navigační odkaz na kategorii výše nás pokaždé přesunul do úvodu místo do seznamu plemen.

IMG_0029

Medailonky jsou určeny pro vkládání profilů pejsků, které vlastní uživatelé aplikace. Obsahují fotografie zvířete, místo pobytu, pohlaví, věk, poznámku a případně i odkaz na youtube video. Příspěvek lze vložit buď pouze pro potřeby jednotlivého uživatele, anebo publikovat pro všechny – po schválení administrátorem. Jednotlivé medailonky je možné přidávat do oblíbených položek. V současné verzi však připojené obrázky obsahují bug – při pokusu o zvětšení velikosti tahem dvou prstů se změní v černý podklad – snad bude tato chyba odstraněna v následující aktualizaci.

Komentáře jsou další interaktivní částí knihy – umožňují uživatelům přidat své poznatky a zkušenosti s plemenem a jeho chovem. Textové pole pojme úctyhodných 5176 znaků. Samozřejmostí je připojení fotografie – ta se však v komentáři objeví v malém rozlišení a není možné ji zvětšit. Vložení komentáře se provádí přes formulář, pro jeho zobrazení ostatním čtenářům je třeba administrátorského schválení. Stejně jako medailonky i komentáře je možné přidávat mezi oblíbené položky. K procesu vkládání fotografií máme výtku – soubory je možné připojit pouze jednotlivě, obrázky nelze ve zvolené složce hromadně označit a vložit, což je zbytečně zdlouhavé.

Pochvala patří vyhledávání, které funguje i pro slova zadávaná bez diakritiky, vyhledávač zvýrazní poptávané slovo v textu. Záložky jsou pro lepší přehlednost vybaveny miniaturními náhledy. Bohužel do nich nelze přidat kompletní profil plemene se všemi jeho částmi, což bychom velmi přivítali.

Grafické zpracování, ovladatelnost, stabilita

Vzhled aplikace je zpracován s přihlédnutím k modernímu standardu, neobsahuje žádné výrazně rušivé prvky. Písmo v publikaci je možné dle potřeby zvětšit, text je čitelný, bez gramatických chyb. Je vidět, že se myslelo na přehlednost a na barevné kombinace příjemné lidskému oku. Ovládání je uživatelsky příjemné a plynulé, aplikace nám za celou dobu testování na žádném tabletu nespadla ani nezatuhla.

Shrnutí

Můj pes má velký potenciál stát se oblíbenou publikací nejen pro chovatele, ale i pro majitele čtyřnohých mazlíků. Doufáme, že v dalších aktualizacích budou doplněna zbývající plemena do celkového počtu a že budou odstraněny počáteční chyby. S rozšiřujícím se počtem uživatelů se aplikace může stát skvělým přehledem s komentáři, postřehy a tipy pro milovníky psů.

Aplikace je zdarma ke stáhnutí na iTunes anebo Google Play.

Závěr:

OBSAH:

OVLADATELNOST:  4hvezdy

GRAFIKA: 3hvezdy

CENA:

Testováno na zařízeních:

iPad Air 2, iOS 8.1.3 / iPad Mini, iOS 8.1.3 / Samsung Galaxy Tab 3 7.0 (SM-T211), Android 4.4.2 / ACER Iconia One (B1-730HD), Android 4.4.2. Internetové připojení: 3G, LTE, Wi-Fi.

Thx to Judith for providing her iPad Air 2, díky Vierce za poskytnutí iPad mini, Markovi za testování na tabletu Samsung. Poděkování patří také panu Ing. Janu Jirmusovi ze společnosti Simopt, s.r.o. za poskytnutí detailních informací k publikaci.